14/2/11

Απόψεις...Κινηματογραφικές-Φεβρουάριος 2011



Μπήκε ο Φλεβάρης, πλησιάζουν οι Απόκριες (οπότε και θα γελάσουμε), πλησιάζουν και οι έλεγχοι του Β’ τριμήνου (οπότε κάποιοι μπορεί και να...μη γελάσουν τόσο) και εμείς, πιστοί στο ραντεβού μας, θα σας παρουσιάσουμε μερικές από τις τελευταίες ταινίες που παίχτηκαν στα πλαίσια του κύκλου.

Ο ΓΕΡΟΣ ΚΑΙ Η ΘΑΛΑΣΣΑ

Το πασίγνωστο βιβλίο του Έρνεστ Χέμινγουει έγινε, το 1999, τανία κινούμενων σχεδίων από τον Ρώσο σκηνοθέτη Αλεξάντρ Πετρόφ. Μιλάει για την τελευταία μεγάλη προσπάθεια ένος γέρου ψαρά να πιάσει την "ψαριά"  της ζωής του, το μεγαλύτερο ψάρι που του έτυχε ποτέ. Θα το κυνηγήσει επίμονα και θα προσπαθήσει, με όπλο την προσήλωση στο στόχο του, να το βγάλει από τη θάλασσα. Το σπουδαίο έργο του Χέμινγουεϊ αναφέρεται σε αξίες όπως ο σεβασμός που πρέπει να δείχνει ο άνθρωπος στη φύση, η επιμονή που πρέπει να διαθέτουν όλοι για να επιτύχουν τους στόχους τους και η αξία της προσπάθειας που, μερικές φορές, είναι μεγαλύτερη από την αξία του τελικού αποτελέσματος. 


Η ταινία ξεχωρίζει για τα υπέροχα σχεδιά της, για τον μοναδικό τρόπο δημιουργίας της (η τρισδιάστατη τεχνολογία των κινουμένων σχεδίων της Pixar και της Dreamworks δεν προτιμήθηκε από το Ρώσο δημιουργό, ο οποίος επέλεξε να μείνει πιστός σε πιο παραδοσιακές μεθόδους δημιουργίας ταινιών κινουμένων σχεδίων) καθώς και για τη μουσική της επένδυση η οποία δένει αρμονικά με τις εικόνες που προβάλλονται.

 

Ο ΚΙΡΙΚΟΥ ΚΑΙ Η ΜΑΓΙΣΣΑ

Σύνοψη

Αυτή η ταινία κινουμένων σχεδίων είναι βασισμένη σε παλιό Αφρικάνικο παραμύθι. Το παραμύθι μιλάει για μία μάγισσα η οποία ζει απομονωμένη παρέα με τα... ρομπότ της και καταδυναστεύει ένα ολόκληρο χωριό. Όσοι άντρες του χωριού έχουν τολμήσει να τα βάλουν μαζί της, δεν έχουν γυρίσει πίσω. Το χωριό δεν έχει αρκετό νερό για να συντηρήσει τις γυναίκες που έχουν απομείνει πίσω. Η γη με δυσκολία καλλιεργείται μιας και ούτε αυτό αφήνει η μάγισσα να γίνει όπως πρέπει. Μέχρι που μία μέρα γεννιέται ο Κιρίκου, ένα βρέφος που από την κοιλιά της μητέρας του μπορεί και μιλάει, έχει άποψη για τα πάντα και βλέπει τα πράγματα με άλλη ματιά. Με τη δική του καθοριστική συμβολή αλλάζουν άρδην παγιωμένες αντιλήψεις και καταστάσεις προς όφελος όλων.



Μετά τη συζήτηση που ακολούθησε με τα παιδιά, τέθηκαν κάποια ερωτήματα για γραπτό σχολιασμό:

Ερώτημα 1ο: Πόσο σημαντική είναι η δύναμη της συγχώρεσης στην ταινία;

  • Η συγχώρεση παίζει έναν πολύ σημαντικό ρόλο και στην ταινία αλλά και στην καθημερινή ζωή. Στην ταινία εμφανίζεται κυρίως στο τέλος όπου οι κάτοικοι του χωριού καταλαβαίνουν το λάθος τους και συγχωρούν τη μάγισσα για αυτό που έκανε στους άντρες τους. Με αυτόν τον τρόπο γίνεται ξανά μέλος της μικρής κοινότητας.
  • Η αληθινή συγχώρεση είναι σημαντική γιατί  μέσα από αυτήν έρχεται η λύτρωση και η πνευματική γαλήνη. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να αποκαλυφθεί η αλήθεια πρώτα.

Ερώτημα 2ο: Πόσο μεγάλη σημασία δίνεται στο να ρωτάτε «γιατί συμπεριφέρεται έτσι» πριν χαρακτηρίσετε έναν άνθρωπο;

  • Κατά τη γνώμη μου, προκειμένου να αντιμετωπίσουμε έναν άνθρωπο ή μία κατάσταση, πρέπει να έχουμε σωστές πληροφορίες. Οπότε, με την ερώτηση «γιατί», μπορούμε να δούμε ένα θέμα από διαφορετικές σκοπιές, να το αναλύσουμε σε βάθος και να το κατανοήσουμε καλύτερα. Όταν το θέμα είναι κάποιος άνθρωπος, τότε μπορούμε να δούμε ποιοί άνθρωποι θέλουν πραγματικά το καλό μας ή να μας εκμεταλλευτούν. (Μάνος Ορφανουδάκης-Α’ Λυκείου)
  • Προσωπικά δεν έδινα μεγάλη σημασία στο να ρωτήσω «γιατί¨πρωτού χαρακτηρίσω κάποιον ή κάτι αλλά με τον καιρό κατάλαβα πως πρέπει να το κάνω γιατί έχω αδικήσει κάποιους ανθρώπους, των οποίων την αξία κατάλαβα αργότερα.



Ερώτημα 3ο: Είναι εύκολο κάποιος να διαμορφώσει μία αντικειμενική άποψη σχετικά με ένα ζήτημα χωρίς να επηρεάζεται από τον κοινωνικό περίγυρο;

  • Πιστεύω πως είναι πολύ δύσκολο γιατί ακούς συνέχεια τις απόψεις πολλών ανθρώπων κάθε μέρα. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα να μην έχουμε πια αντικειμενική άποψη. (Μάνος Σμυρνάκης-Γ’ Γυμνασίου)

ΣΤΕΝΕΣ ΕΠΑΦΕΣ 3ΟΥ ΤΥΠΟΥ




Η ομάδα του Γιώργου Πουλιανάκη ανέλαβε τη σύνοψη της ταινίας καθώς και την παρουσίαση της ιστορίας της μυστηριώδους εξαφάνισης της πτήσης 19 το 1945.

Σύνοψη

Η ταινία «Στενές Επαφές Τρίτου Τύπου» σκηνοθετήθηκε από τον Steven Spielberg. Γνώρισε τεράστια επιτυχία λόγω του θέματός της (ερχομός εξωγήινων στη Γη), το οποίο είχε τεράστια απήχηση εκείνη την εποχή.

Ο Ρόυ Νίρι, ένας εργαζόμενος στην αμερικάνικη ΔΕΗ με σοβαρότατο πρόβλημα προσανατολισμού όταν βρίσκεται σε μέρος που δεν ξέρει και ουσιαστικής επικοινωνίας με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειάς του, έρχεται σε οπτική επαφή με ΑΤΙΑ (Αγνώστου Ταυτότητας Ιπτάμενα Αντικείμενα). Μετά την επαφή του αυτή, αλλάζει εντελώς συμπεριφορά. Παράλληλα, δεν μπορεί να βγάλει από το μυαλό του την εικόνα ενός βουνού στο οποίο δεν έχει πάει ποτέ αλλά το ξέρει σαν να έχει βρεθεί εκεί δεκάδες φορές. Μαζί με μία άλλη γυναίκα, η οποία έχει την εικόνα του ίδιου βουνού στο μυαλό της, αρχίζουν να το αναζητούν μαζί με ό,τι συσχετίζεται με αυτό χωρίς να ξέρουν το γιατί. Στο μεταξύ, η οικογενειακή του ζωή διαλύεται όταν η γυναίκα του παίρνει τα παιδιά τους και τον εγκαταλείπει.

Κατά τη διάρκεια ενός ρεπορτάζ στις ειδήσεις, ο Ρόυ εντοπίζει το βουνό που δεν μπορεί να βγάλει από το μυαλό του και μαθαίνει που βρίσκεται. Πηγαίνει να το δει και μαζί με αυτόν πάει και η κοπέλα και κάποιοι άλλοι άνθρωποι. Ο στρατός και η αστυνομία που ελέγχουν την περιοχή δεν τους αφήνουν, μυστηριωδώς, να πλησιάσουν το βουνό. Ο Ρόι και η Τζίλιαν (η κοπέλα) καταφέρνουν να σκαρφαλώσουν το βουνό και ανακαλύπτουν ότι, πίσω από το βουνό, ο στρατός έχει κατασκευάσει μία στρατιωτική βάση και ένα χώρο προσγείωσης. Οι πρωταγωνιστές αντιλαμβάνονται ότι κάτι ετοιμάζεται να γίνει το βράδυ και περιμένουν κρυμμένοι μέχρι να νυχτώσει. Όταν σκοτεινιάζει, έρχονται ιπτάμενοι δίσκοι και επικοινωνούν με τους επιστήμονες της βάσης. Ανοίγουν οι πόρτες των διαστημοπλοίων και από μέσα τους βγαίνουν πάρα πολλοί άνθρωποι που αγνοούνταν. Η τελευταία σκηνή της ταινίας βρίσκει το Ρόι να ακολουθεί, με τη θέλησή του, ένα από τα εξωγήινα πλάσματα μέσα στο διαστημόπλοιο και κατόπιν το διαστημόπλοιο να απογειώνεται και να φεύγει.
Παναγιώτης Παρασκευόπουλος-Γ Γυμνασίου

Η αληθινή ιστορία της πτήσης 19

Σε μία σκηνή, στην αρχή της ταινίας, επιστήμονες ανακαλύπτουν κάπου στην έρημο τα 5 αεροπλάνα της τραγικής πτήσης 19, τα ίχνη της οποίας χάθηκαν στις 5 Δεκεμβρίου 1945. Ποτέ δεν βρέθηκαν συντρίμμια των 5 αεροσκαφών ή κάτι που να φανερώνει τα αίτια της εξαφάνισης τους. Πολλά έχουν ειπωθεί σχετικά με την πτήση αυτή από τότε. Ακολουθεί αυτό που θεωρείται ως η επικρατέστερη εκδοχή για το τι έγινε εκείνη την ημέρα.

Στις 5 Δεκεμβρίου του 1945, 5 τορπιλοπλάνα τύπου TBM-3 Avenger του Αμερικανικού Ναυτικού απογειώθηκαν από το Fort Lauderdale (Florida) με σκοπό να πετάξουν, στα πλαίσια εκπαιδευτικής πτήσης, πάνω από τις ξέρες Hens and Chicken Shoals, να περάσουν την Grand Bahama, και τέλος να επιστρέψουν στην βάση τους στο Fort Lauderdale. Την πλοήγηση της αποστολής αναλαμβάνει ο υποπλοίαρχος Taylor. Ανάμεσα στους εκπαιδευόμενους πιλότους υπάρχει και ο λοχαγός Powers. Ο τελευταίος, παρ’ότι εκπαιδευόμενος, άρα και υπό τις εντολές του εκπαιδευτή Taylor, είχε τον ίδιο βαθμό με αυτόν και ήταν αρχαιότερός του στις ένοπλες δυνάμεις. Επομένως, αν απαιτούνταν, θα μπορούσε ακόμη και να αναλάβει την αρχηγεία στην άσκηση. Οι υπόλοιποι πιλότοι ήταν άπειροι αφού είχαν μεταταχθεί από το στρατό ξηράς στην αεροπορία μετά το  λήξη του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου στα πλαίσια της αναδιάρθρωσης που γινόταν τότε στις αμερικανικές ένοπλες δυνάμεις.

Η άσκηση ξεκινάει και οι ώρες περνάνε με τους πιλότους να βρίσκονται εν πτήσει χωρίς ο επικεφαλής να ξέρει, από ένα σημείο και πέρα, που πάνε. Ο Taylor, νομίζοντας πως πάνε λάθος, αλλάζει πορεία αλλά καταλήγει μπερδεμένος αφού η πυξίδα του δεν λειτουργεί και, προσπαθώντας να μπει σε σωστή πορεία, αποπροσανατολίζεται τελείως. Η συχνότητα στον ασύρματο που χρησιμοποιούνταν για την επικοινωνία με τη στρατιωτική βάση δεν επέτρεπε στον επικεφαλής και τον πύργο ελέγχου να ακούνε καλά ο ένας τον άλλο, γεγονός που έκανε δύσκολη την επικοινωνία μεταξύ τους. Ο Taylor αρνείται να αλλάξει σε συχνότητα εκτάκτου ανάγκης, όπως του λέει ο πύργος ελέγχου, γιατί φοβάται μήπως κάποιος πιλότος του δεν ακούσει τον ασύρματο και χαθεί τελείως. Υπάρχουν αψιμαχίες ανάμεσα στους πιλότους γιατί ο Powers ως αρχαιότερος θέλει να αναλάβει την πλοήγηση.

Στο μεταξύ, τις προσπάθειες του πύργου ελέγχου να βοηθήσει την πτήση να ξαναμπεί στην πορεία της ενισχύει και ο υποπλοίαρχος Cox, ο οποίος βρισκόταν εκείνη τη στιγμή σε άλλη εκπαιδευτική πτήση και έτυχε να ακούσει τις συνομιλίες του Taylor με τον Powers. Λόγω της συχνότητας ο Cox, ο οποίος προσπάθησε να καθοδηγήσει την πτήση 19 με τον ασύρματο, ακούει λάθος τον Taylor να λέει ότι βρίσκονται στα νησιά Keys αντί για Cays  και, ενώ πετάει να τους βρει στα Keys, το σήμα γίνεται όλο και πιο αδύναμο. Ο πύργος ελέγχου είχε λάθος αναμενόμενη ώρα άφιξης τον αεροπλάνων  ( 17:23 δηλ. 3 ώρες πτήσης, κανονική ώρα άφιξης 16:23) . Έτσι, όταν ο  Taylor λέει στον πύργο πως χάθηκαν, (4μμ) εκείνοι πιστεύουν πως έχει αρκετό χρόνο για να βρει την σωστή πορεία.


Αν ο πύργος ήταν σωστά ενημερωμένος, οι επιχειρήσεις έκτακτης ανάγκης θα είχαν αρχίσει νωρίτερα και, πιθανώς, οι πιλότοι της πτήσης 19 να είχαν επιβιώσει. Η τραγωδία της πτήσης 19 οφείλεται σε: αστοχία υλικού (χαλασμένες πυξίδες), λανθασμένες εκτιμήσεις, άσχημες συγκυρίες (ομοιότητα λέξεων Keys-Cays, λανθασμένη αναμενόμενη ώρα άφιξης).
Ιάσωνας Νταγιάννης- Γ’ Γυμνασίου

Στους μαθητές τέθηκε το εξής ερώτημα: «Σας αρέσουν οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας ή όχι και γιατί;»

  • Δεν μου αρέσουν γιατί δεν είναι πάντα ρεαλιστικές. (Γιώργος Πουλιανάκης-Γ’ Γυμνασίου)
  • Βασικά, δεν έχω κάποια συγκεκριμένη γνώμη. Σπάνια βλέπω τέτοιες ταινίες. Θα τις δω αν μου πουν ότι είναι ωραίες. (Άρια Στάθη-Γ’ Γυμνασίου)
  • Δε μου αρέσουν όλες οι ταινίες επιστημονικής φαντασίας αλλά μόνο αυτές που έχουν να περάσουν κάποιο νόημα και δεν έχουν μόνο δράση αλλά και μυστήριο.
  • Μου αρέσουν επειδή απαντούςν σε ερωτήματα που κανείς δεν μπορεί να απαντήσει ούτε περίπου ούτε καθόλου. (Αντώνης Κουρκουνάκης-Α’ Γυμνασίου)
  • Ο κυριότερος λόγος για τον οποίο μου αρέσουν είναι γιατί δίνουν απαντήσεις σε αναπάντητα, μέχρι τώρα, ερωτήματα (π.χ. ΑΤΙΑ, θάνατος, θρησκείες κτλ) Ακόμη, μου αρέσουν διότι καταπιάνονται με μείζονα κοινωνικά θέματα. (Μάνος Ορφανουδάκης- Α’ Γυμνασίου)
  • Δεν έχουν νόημα. Μερικές φορές είναι πολύ ψεύτικες ή υπερβολικές τόσο ώστε να σε κάυν να βαριέσαι με αυτό το τρελό σκηνικό που παρουσιάζουν.
  • Μου αρέσουν γιατί έχουν και ψευτιά και μυστήριο ταυτόχρονα.
  • Μου τραβάνε την προσοχή γιατί μας ταξιδεύουν στο μέλλον και σε άλλους κόσμους. (Αποστόλης Λεμπιδάκης-Α’ Γυμνασίου)


ΕΦΤΑ ΖΩΕΣ

Η επιλογή των μαθητών για τον πρώτο κύκλο προβολών ήταν η ταινία «7 Ζωές» (Seven Pounds) με πρωταγωνιστή τον Will Smith. Τη σύνοψη της ταινίας καθώς και 2 κείμενα σχετικά με τη δωρεά οργάνων στην Ελλάδα και την εθελοντική αιμοδοσία ανέλαβε να ετοιμάσει η ομάδα του Μάνου Σμυρνάκη.



Σύνοψη

Ένας νέος αφροαμερικάνος επιτυχημένος καθώς οδηγούσε έχοντας δίπλα του την όμορφη μνηστή του, από δική του λάθος προκάλεσε μια σειρά από φριχτά ατυχήματα με αποτέλεσμα να είναι η ζωή του αφόρητη και ανούσια. Το μόνο που αποφάσισε ότι του έμεινε ήταν να διορθώσει με τον πιο απίθανο, όπως φάνηκε αργότερα, τρόπο τα λάθη του και με αυτό τον τρόπο  να λυτρωθεί.


Τον βλέπουμε να πλησιάζει τα πρόσωπα αυτά με την δικαιολογία ενός φορολογικού ελέγχου (τα χαρτιά και η ταυτότητα ήταν κλεμμένα από τον εφοριακό αδερφό του) και έτσι καταστρώνει σιγά-σιγά το σχέδιο δράσης του. Εκείνο που δεν είχε υπολογίσει ήταν ότι θα έβρισκε για 2η φορά τον έρωτα στο πρόσωπο μιας νέας κοπέλας που την ερωτεύεται και ζει κάποιες τελευταίες όμορφες και δυνατές στιγμές πάθους μαζί της.
Η ταινία κορυφώνεται δραματικά καθώς μας δείχνει τον ήρωα να αυτοκτονεί στην μπανιέρα ενός motel που έμενε με το τσίμπημα μιας μέδουσας ενώ πριν από αυτό είχε τηλεφωνήσει για να δηλώσει ο ίδιος την αυτοκτονία του. Το σχέδιο του φαίνεται πως έχει πάρει σάρκα και οστά μέσα από στιγμιότυπα από τη ζωή αυτών των ανθρώπων μετά το θάνατό του που δείχνουν να δικαιώνουν με βαθιά συγκινητικό τρόπο τον ήρωα.
Πρόκειται για μια εξαιρετικά πρωτότυπη ταινία με πολύ ευρηματικό σενάριο που μέχρι το τέλος κρατάει καλά κρυμμένο το μυστικό του.  Προσωπικά χρειάστηκε, επειδή έλειψα και έχασα ένα τμήμα της ταινίας, να την ξαναδώ και γνωρίζοντας την βασική ιδέα είχα την ευκαιρία να την ανακαλύψω και να ζήσω μια τελείως διαφορετική εμπειρία βλέποντας την μια δεύτερη φορά και προσέχοντας σημεία που δεν είχα την ευκαιρία  να τα παρατηρήσω, μη γνωρίζοντας το αρχικό σχέδιο του ήρωα.
Νίκος Νομικός –Γ’ Γυμνασίου

Δωρητές Οργάνων στην Ελλάδα
Στη χώρα μας η δωρεά οργάνων δεν είναι καθόλου διαδεδομένη. Από όλες τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης,  η Ελλάδα μαζί με το Λουξεμβούργο έχουν το μικρότερο αριθμό δωρητών. Με βάση έρευνα που πραγματοποιήθηκε το 2004, στην Ελλάδα υπάρχουν μόνο 6 δωρητές οργάνων ανά εκατομμύριο πληθυσμού. Το υψηλότερο αριθμό έχει η Ισπανία (34,6 δωρητές ανά εκατ. πλυθυσμού) και ακολουθούν η Πορτογαλία και η Ιρλανδία.
Η πρώτες μεταμοσχεύσεις οργάνων άρχισαν τη δεκαετία του 1950 και όλο και αυξανόντουσαν σταθερά με την πάροδο των ετών. Σήμερα, η μεταμόσχευση οργάνων είναι η πλέον αποτελεσματική και, ενίοτε, η μοναδική θεραπεία. Σχεδόν 10 ανθρώποι πεθαίνουν κάθε μέρα σε όλη τη Ευρώπη περιμένοντας μόσχευμα.Την ίδια στιγμή, υπάρχουν 40.000 ασθενείς στην Ευρώπη σε λίστα αναμονής για λήψη
Μάνος Σμυρνάκης- Γ’ Γυμνασίου

Εθελοντική αιμοδοσία
Οι αιμοδότες στην Ελλάδα έχουν μειωθεί κατά 7%, ενώ η χώρα χρειάζεται ετησίως 650000 μονάδες αίματος. Την ίδια στιγμή, και ενώ η έλλειψη σε αίμα είναι κάτι παραπάνω από έντονη, οι αποθήκες αίματος είναι ασφυκτικά γεμάτες από μονάδες πλάσματος, υλικού που χρησιμοποιείται για την παραγωγή δωρεάν φαρμάκων για πολλούς ασθενείς.
Αντώνης Κουρκουνάκης-Α’ Γυμνασίου

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου